Lekkere koolhydraatarme maaltijd bereiden

Wil je afvallen en volg je daarvoor een koolhydraatarm dieet? Dan ben je zeer waarschijnlijk wel redelijk thuis in de koolhydraatarme keuken. Een koolhydraatarm diner bereiden zal voor jou geen moeite meer zijn. Een stukje vlees of vis, wat groenten erbij en de boel opfleuren met wat noten of zaden.
Maar wanneer je een uitgebreide maaltijd wil hebben, kan het zijn dat je nog wat meer wil doen. Je wil een voorafje, een aperitiefje. Wat al niet meer?
Wat kun je doen om een koolhydraatarme maaltijd helemaal af te maken?

Het hoofdgerecht
Het is natuurlijk allemaal afhankelijk van het hoofdgerecht. Wanneer je als hoofdgerecht vis of vlees hebt, kan dat redelijk wat verschil maken. Onder meer wat je erbij wil drinken, maar ook wat je erbij wil serveren.
In de komende alinea’s doen we gewoon enkele suggesties om je koolhydraatarme maaltijd nog meer te laten slagen.

Koolhydraatarme soep vooraf
Voordat je een hoofdgerecht serveert (of dat nu kip, vlees of vis is) kun je altijd een voorafje doen. Een soep is een prima voorafje. Koolhydraatarme soep recepten kun je overal vinden en er zijn diverse recepten beschikbaar. Wat dacht je van een soep op basis van bloemkool? Of juist een vissoep (als voorbereiding op vis als hoofdgerecht)?
Het voordeel van een koolhydraatarme soep ten opzichte van veel andere soepen, is dat deze vaak ongebonden zijn. De meeste bindingsmiddelen zijn erg koolhydraatrijk en vallen dus zeker niet in de klasse van een koolhydraatarm diner. Met andere woorden: een gebonden soep zal je hele koolhydraatarme maaltijd in de soep gooien (letterlijk).
Enkele regels voor koolhydraatarme soep:
– Gebruik veel groenten;
– Gebruik geen spaghetti of vermicelli om de soep dikker te maken;
– Gebruik geen bindingsmiddel;
– Gebruik magere vleessoorten;
– Gebruik vis en/ of kip.

Noten en zaden
Je kunt je maaltijd nog meer vorm geven door het serveren van schaaltjes met noten en zaden. Walnoten, hazelnoten, chiazaad en lijnzaad zijn slechts enkele voorbeelden uit een lange rij van noten en zaden. Onbewerkt en ongezouten, dat dan weer wel!
Door her en der op tafel wat schaaltjes met nootjes en zaden neer te zetten, kunnen mensen zelf bepalen of ze een handje willen en of ze die noten en zaden door hun maaltijd willen of niet.

Salades
Er zijn heel veel koolhydraatarme salades te bereiden. Heerlijk voorafgaand aan een maaltijd, maar natuurlijk ook erg lekker tijdens de maaltijd. Gewoon voor naast het vlees of naast de vis. Een koolhydraatarme salade bestaat bij voorkeur uit veel groenten, maar kan worden afgemaakt met stukjes kip en vis, een handjevol noten en zaden (Zie kopje hiervoor) en ook door een gekookt ei in kleine partjes door de salade heen te roeren.
Let wel op dat je de salade niet al te vol maakt. Het zou immers zonde zijn als je gasten al verzadigd zijn, alvorens het hoofdgerecht wordt opgediend!

Zeevruchten
Natuurlijk kun je een visgerecht niet beter introduceren met zeevruchten. Je kunt met zeevruchten allerlei kanten op. Zo kun je mosselen, kreeft, oesters en garnalen prima gebruiken als voorgerecht, maar ook kun je een salade maken op basis van zeevruchten. Sterker nog: op basis van zowel mosselen, kreeft, oesters als garnalen kun je ook heerlijke soepen maken. Op die manier komen je gasten alvast in de sfeer van het hoofdgerecht en zal je hoofdgerecht zeker nog meer in de smaak vallen.
Het grote voordeel van zeevruchten is dat ze relatief klein zijn, maar wel een enorme bron aan eiwitten vormen. Daarmee bestaat overigens wel de kans dat je gasten sneller verzadigd zijn. Wanneer je daar bang voor bent, kun je het beste voor kleinere porties gaan.